ultramarin.online |
 |
theeklipper |
|
benaming van een klipper
die rondom het midden van de 19de eeuw hoofdzakelijk voor de handel met
Oost-Azië werd ingezet. Theeklippers waren niet bijzonder groot en
golden in hun tijd als de snelste handelsschepen, die bekend waren vanwege
hun onderlinge wedstrijden. Ofschoon ze in grote getale zijn gebouwd zijn
er slechts weinige bewaard gebleven, waaronder de bekende Cutty
Sark die 1896 als een van de laatste schepen van dit type in
dienst werd genomen (2007 zwaar door brand beschadigd). De ontwikkeling
van de stoomvaart en de opening van het Suezkanaal
betekende het einde van dit tijdperk. |
 |
 |
Teeklipper |
Bezeichnung für einen Klipper,
der um die Mitte des 19. Jahrhunderts hauptsächlich im Ostasienhandel
eingesetzt wurde. Teeklipper waren nicht besonders groß und galten
als die schnellsten Handelsschiffe ihrer Zeit, die bekannt waren für
die Wettfahrten, die sie sich lieferten. Obwohl sie in großen Stückzahlen
gebaut worden sind, sind nur ganz wenig erhalten, darunter die bekannte
Cutty Sark,
die 1869 als eines der letzten Schiffe dieser Art in Dienst gestellt wurde
(2007 durch ein Feuer stark beschädigt). Die Entwicklung der Dampfschiffahrt
und die Öffnung des Suez-Kanals
führte zum Ende dieser Epoche. |
 |
tea clipper
China clipper |
merchant vessel built in the mid 19th century
for the East Asia trade. Tea clippers were of moderate size compared with
the sailing ships that were to follow. At any rate they were the fastest
merchant sailing vessels ever built that were involved in races to be
the first to deliver the first tea of the season. Although they were built
in considerable numbers there are only very few left, the most famous
of all being the Cutty Sark
(severely damaged in a fire in 2007). Launched in 1969 it was also one
of the last of its kind, since tea clippers lost out on the steamers that
took the route through the newly built Suez
Canal. |
 |
clipper théier |
|
 |
clíper de té |
|
|
|
 |
|
|
|
|