ultramarin marine translations |
ultramarin.online | ||||
Lancasterkanaal | 67,6 km lang kanaal in het noordwesten
van Engeland dat oorspronkelijk vanuit Preston naar Kendal in de graafschap
Westmoreland liep. Na eerste opmetingen in 1772 werd 1792 de route vastgelegd
en twee jaar later met de bouw begonnen. In 1826 was het kanaal gereed.
In Preston bestond geen verbinding over water met de rivier Ribble
en het zuidelijke Leeds
and Liverpool Canal, wel was er een spoor. Bovendien was de Preston
Terminus tevens de eindhalte van de spoorweg naar Lancashire. Sinds 2002
bestaat echter het zog. Ribble Link, een verbinding tussen het
Lancashirekanaal en de rivier Ribble langs de Savick
Brook. Halverwege sluit de Glasson Branch het kanaal aan aan de haven van Glasson en verder aan de Ierse Zee. Het Lancasterkanaal is het noordelijkste kanaal in Engeland. De zog. Northern Reaches ten noorden van Tewitfield werden 1955 als niet-bevaarbaar verklaard. |
|||
Lancaster-Kanal | 67,6 km langer Kanal im Nordwesten von England,
der hinter der Küste von Lancashire ursprünglich von Preston
nach Kendal, Westmoreland, führte. Nach ersten Vermessungen 1772
und der entgültigen Festlegung der Strecke 1792 begann der Bau zwei
Jahre später. 1826 wurde der Kanal fertiggestellt. In Preston verband
bis in die 1860er Jahre eine Schienenbahn den Kanal mit den südlichen
Kanälen (Leeds and Liverpool
Canal). Der Preston Terminus war auch die Endstation für
die Eisenbahn nach Lancashire. Seit 2002 besteht über das sog. Ribble
Link durch den Savick Brook eine Verbindung auf dem
Wasserweg. Die Glasson Branch südlich von Lancaster verbindet den Hafen von Glasson in der Mündung des River Lune mit dem Kanal. Der Lancaster Canal ist der nördlichste Kanal in England. Die Northern Reaches nördlich von Tewitfield wurden 1955 für nicht-schiffbar erklärt. |
|||
Lancaster Canal | A 42 mile canal that runs from Tewitfield to
Preston and was from its opening detached from the main canal system although
it had a connecting tram-way link from 1803 until 1860s. The opening of
the Ribble Link in 2002
finally gave it a waterway connection to the Leeds
and Liverpool Canal and the waterways of the south. After first
surveys in 1772 the route was finally laid out in 1792, construction begun
two years later. The northernmost reaches of the waterway, completed in
1826, were declared defunct in 1955. South of Lancaster the Glasson branch connects the docks of Glasson to the canal and the canal to the River Lune and the Irish Sea. |
|||
canal de Lancaster |
Lancaster
Canal - Preston Terminus |
|||||
# |
name | miles |
useable
length x beam ft (m) |
draught < | junctions |
Lancaster Canal Main Line | 42.2 |
Preston Terminus <> Tewitfield |
Ribble
Link LC Glasson Branch |
||
72
x 14 (21,95 x 4,25) |
|||||
Preston Terminus | 0.0 |
--end of navigation-- | |||
Ribble Link-LC Junction | 1.5 |
Ribble Link | |||
Lodge Hill Junction | 24.1 |
LC Glasson Dock Branch | |||
Tewitfield | 42.2 |
||||
Glasson Dock Branch | 2.9 |
Lodge
Hill Jction <> Glasson Basin |
LC Main Line | ||
72
x 14 (21,95 x 4,25) |
|||||
1 |
Glasson Lock #1 | ||||
2 |
Glasson Lock #2 | ||||
3 |
Glasson Lock #3 | ||||
4 |
Glasson Lock #4 | ||||
5 |
Glasson Lock #5 | ||||
6 |
Thurnham Mill Lock | ||||
7 |
Glasson Basin Lock | ||||
Glasson Basin to River Lune | 0.12 |
Glasson
Basin <> River Lune |
Glasson
Dock Branch River Lune |
||
72
x 14 (21,95 x 4,25) |
|||||
Northern Reaches - in water | 8.78 |
Tewitfield <> Stainton Crossing Bridge No. 172 |
LC
Main Line LC Northern Reaches - filled-in |
||
Northern Reaches - filled-in | 5.9 |
Stainton
Crossing Bridge No. 172 <> Kendal Canal Head |
LC Northern Reaches - in water | ||
Jim
Shead's Waterways Information Waterway Gazeteer |