ultramarin marine translations
ultramarin.online
nl Boeieraak   >aak  
de Boeieraak >aak
en    
fr    
nl
"Als de term boeieraak gebruikt werd, is er één verbindend element, en dat is dat de heve in het voorschip voorzien is van een voorsteven. Verder is er van alles mogelijk: het boeisel kan opzij licht naar binnen vallen; als de heve niet helemaal tot boven toe doorloopt maar eindigt onder de boeghouten loopt het boeisel door tot aan de steven en kan het ook daar licht naar binnen vallen; soms is dit laatste alleen achter het geval. In de regel is de bouw gladboordig en is er een berghout; soms heeft zo'n aakje kluisborden en beretanden. Al met al begint het dan aardig op een boeierscheepje te lijken (in de tweede helft van de vorige eeuw in Zuidwest-Nederland de gewone naam voor een klein tjalkje). Dit zal wel de verklaring van de term boeieraak zijn." [Scheepstypologieen]
de
Das gemeinsame Merkmal der Boeieraak ist der Vorsteven im Heven. Die Verschanzung läuft um das ganze Schiff herum und ist leicht nach innen geneigt. Wo der Heven unter dem Bugholz endet, reicht die Verschanzung bis zum Steven. In diesem Fall neigt sich das Schanzkleid auch vorn am Kopf nach innen, ansonsten nur hinten. Normalerweise ist die Außenhaut glatt und verfügt über ein Bergholz. Bisweilen finden sich Klüsborde und hölzerne Klampen, so daß sich das Erscheinungsbild dem einer kleinen Tjalk annähert, die Ende des 19.Jahrhunderts in den Südwest-Niederlanden auch unter der Bezeichnung Boeierscheep bekannt ist. Vermutlich stammt auch die Bezeichnung daher (daß nämlich die Boeieraak eine hybride Bauart darstellt, in der sich die Elemente von Aak und Tjalk verbinden).