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tonnage-opening |
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opening in het eindschot of frontschot
van opbouwelementen, in het dwarsschot boven het uitwateringsdek, in het
vrije bovendek van schepen, die provisorisch worden gesloten (bv. door
afneembare houten deksels). Schepen met op deze wijze geopende opbouwelementen
met tonnage openingen waren schutdekschepen. Dit soort opbouw
werd voor de berekening van de inhoudsmaten als open beschouwd en er werd
bij de berekening van haven-, kanaal-, en andere scheepsbelastingen geen
rekening mee gehouden. Bij nieuwe schepen zijn deze tonnage openingen
niet meer toegestaan. Tegenwoordig worden schepen als free-decker
gebouwd, nog steeds met in technisch opzicht open ruimtes, echter zonder
de openingen die uit veiligheidsoverwegingen niet meer zijn toegestaan.
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Vermessungsöffnung |
Öffnung im End- oder Frontschott
von Aufbauten, im Querschott oberhalb des Freiborddecks, im freien Oberdeck
von Schiffen, die provisorisch geschlossen wurden (z.B. durch losnehmbaren
Holzdeckel). Schiffe mit in dieser Weise geöffneten Aufbauten mit Vermessungsöffnung
waren Schutzdecker. Aufbauten mit Vermessungsöffnung zählten im Sinne
der Schiffsvermessung als offen und wurden bei der Berechnung von Hafen-,
Kanal- u.a. Schiffsgebühren nicht berücksichtigt. Bei Neubauten sind Vermessungsöffnungen
nicht mehr zulässig. Heute erfolgt Ausführung als Freidecker mit ebenfalls
vermessungstechnisch offenen Räumen; jedoch ohne die sicherheitstechnisch
unzulässigen Öffnungen. |
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tonnage opening |
openings in the end or front bulkhead
of superstructures, in the transverse bulkhead above the freeboard deck,
in the free upper deck of ships which can be closed temporarily. Ships
with such an opening were shelter deckers. Their corresponding superstructures
were regarded as open with reference to the tonnage measurement rules.
They were not considered in the calculation of port or canal charges. |
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ouverture de tonnage |
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