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nl Pocklingtonkanaal   15 km lang broad canal in East Yorkshire. Van de oospronkelijke 15 km van het Canal Head bij Pocklington en de rivier Derwent zijn tegenwoordig nog maar 8 km tussen Melbourne Basin Junction en de aftak bij Cottingwith Ferry Junction bevaarbaar. Na eerste plannen in de 1765er jaren, werd het kanaal pas tussen 1815 en 1818 geconstrueerd. De afmetingen van de negen sluizen (18 m x 4,34 m) waren op de afmetingen van de zog. keels berekend - kleine, ondiepe zeilschepen die in de monding van de Humber rond Hull voeren. Met de achteruitgang van de scheepvaart in de tweede helft van de 19de eeuw werd het kanaal nog tot 1932 commercieel bedreven om twee jaar later helemaal te worden gesloten. Na een inventarisatie in de 1960er jaren begon men in 1971 met de herstelling van het kanaal en de sluizen. Tegenwoordig ist alleen het traject zonder sluizen van de Derwent tot Melbourne bevaarbaar. De restauratie van de sluizen gaat nog voort. Pocklington Canal - Google Earth
de Pocklington-Kanal 15 km langer broad canal in East Yorkshire. Von den ursprünglich 15 km von Canal Head bei Pocklington und dem Fluß Derwent sind derzeit noch rd. 8 km zwischen Melbourne Basin Junction und dem Abzweig bei Cottingwith Ferry Junction befahrbar. Nach ersten Plänen in den 1765er Jahren entstand der Kanal mit drei Schleusen in den Jahren 1815 bis 1818. Die Abmessungen der neun Schleusen (18m x 4,34m) waren auf den Verkehr der sog. keels berechnet, kleinen, flachgehenden Segelschiffen, die in der Humbermündung um Hull verkehrten. Nach dem üblichen Rückgang des Wasserverkehrs in der 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts wurde der Kanal noch bis 1932 wirtschaftlich genutzt. Zwei Jahre später wurde der Verkehr endgültig eingestellt und der Kanal verfiel, ohne ganz aufgegeben zu werden. Auf eine Bestandsaufnahme in den 1960er Jahren begann 1971 die Wiederherstellung des Kanals und der Schleusen. Gegenwärtig ist lediglich das schleusenfreie Trajekt vom Derwent bis Melbourne befahrbar. Die Renovierung der Schleusen dauert an.
en Pocklington Canal Once a 9.5-mile long broad canal in East Yorkshire, England, between Canal Head at Pocklington and the River Derwent. First plans were made in 1765, the actual canal being built between 1815 and 1818. The dimensions of the locks were in conformity with the so called keels, small, flat sailing vessels common on the Humber around Hull. While traffic declined in the second half of the 19th century the canal was used commercially until 1932. Two years later it was closed for good. Although the canal fell into disrepair it was not give up completey so that surveys undertaken in the 1960s lead to a partial restauration of the canal and its locks. At present a 5-mile section without locks between Melbourne Basin Junction and Cottingwith Ferry Junction is navigable while work on the locks is continuing.
fr Canal de Pocklington  
Pocklington Canal - Church Bridge
        photo: pocklingtoncanalsociety.org
no name
mile
from <> to
max. length x beam ft (m)
connections / branches
max. draught cm
  Pocklington Canal - navigable section
5.0
Melbourne Basin
<>
Cottingwith Ferry
     
57 x 14ft3 (17,4 x 4,34)
 
  Melbourne Basin
0.0
  Melbourne Arm
1
Gardham Lock
1.6
   
2
Cottingwith Lock
4.8
   
  Cottingwith Ferry Junction
5.0
  River Derwent
         
  Melbourne Arm
0.3
Melbourne Arm Junction
<>
Melbourne Basin
Pocklington Canal
  Melbourne Arm Junction
0.0
  Pocklington Canal
  Melbourne Basin
0.3
  --end of navigation--
         
Jim Shead's Waterways Information
Waterway Gazeteer