ultramarin marine translations
ultramarin.online
nl Hasselteraak
Praamaak
  (vanaf 1885) Nederlands zeilschip in aakbouwwijze van 30 - 130t, in grotere aantallen gebouwd tussen 1885-1910, in Hasselt, Overijssel.  
de Hasselteraak
Prahmaak
niederländisches Maß-Segelschiff von 30 - 130t in Aakbauweise, das zwischen 1885 und 1910 in größeren Stückzahlen in Hasselt an der Overijssel gebaut wurde. Glattbordiges Plattbodenschiff mit Heven und rundem Kopf, rundem, auf Steven gebautem Heck und Hängeruder.
en   Dutch standard type sailing ship of 30 - 130 tons, an aak construction type built in large numbers at Hasselt on the Overijssel. A flat bottom vessel with a round bow and stern and a hinged rudder.
fr    
Zeichnung - tekening - drawing - dessin: Scheepstypologieën
nl
Constructie van de houten H.: "Het vlak loopt naar achteren toe nauwelijks op en eindigt in een punt. Bijna loodrecht daarop staat de achtersteven, waartegen de huidgangen eindigen. Dezelfde constructie dus als bij de Hoogeveense pramen, evenals trouwens bij de Dorstense aken en de stevenaak. De lijn waarmee de huidgangen tegen de achtersteven aansluiten is flauw gebogen en staat om en nabij verticaal; de naam praamaak is voor zo'n schip dan ook zo gek nog niet: van voren een aak, van achteren een praam.
In de ijzerbouw wordt het vlak achter omhooggebogen en worden overal vloeiende lijnen zonder knikken verkregen [...] maar het steile karakter van het achterschip blijft gehandhaaft. De constructie is nu in wezen die van een tjalk. Maar een duidelijk verschil is dat stuizen ontbreken." [Scheepstypologieën]
nl
Der flache Boden läuft am Heck spitz aus. Die Seitengänge enden - ähnlich wie bei der Dorstener Aak und der Stevenaak - im Achtersteven, der lotrecht auf dem Boden steht. Dabei strebt die Linie der Seitengänge zum Steven hin nach oben. Diese Linienführung verleiht der Hasselteraak von vorn die Form einer Aak, von hinten die eines Prahms, weshalb man sie auch als Prahmaak bezeichnet. Bei den eisernen Aaken erscheinen die fließenden Linien noch ausgeprägter. Dadurch, daß das steile Heck aus dem hochgezogenen Bodengang gebildet wird, nähert sich die Konstruktion der Tjalk an, mit dem Unterschied, daß die Bugkrümmungen fehlen.