ultramarin marine translations |
ultramarin.online | ||||
Forth-Clydekanaal |
ca. 57 km lang kanaal door Schotland, dat van Falkirk in het oosten naar Bowling Harbour in het westen loopt, en dat de rivieren Forth en Clyde met elkaar verbindt. In Falkirk vormt de Falkirk Wheel de overgang naar de rivier Carron die na enkele kilometers in de Forth mondt. Aan het andere uiteinde zorgt een steekkanaal, Port Dundas of Glasgow Branch genoemd, voor de 6 km lange verbinding naar de stad Glasgow. Het na twee en twintig jaren bouwtijd in 1790 geopende kanaal werd toendertijd ingericht voor zeeschepen, die zo de vaart rondom Schotland via de zeeweg konden vermijden. Voor de aanleg van de spoorweg, diende het kanaal tevens het personenvervoer. In 1963 werd het kanaal met zijn 39 sluizen gesloten ter vermijding van de bouw van een viaduct. In 2000 wederom werd er in het kader van het Millenium project besloten het kanaal te heropenen. Binnen dit kader ontstond toen ook de Falkirk Wheel, een bijzondere scheepslift, geconstrueerd volgens het principe van het reuzenrad met een diameter van 35 m dat een hoogteverschil van 24 m tussen kanaalbed en rivier overwindt. |
|||
Forth-Clyde-Kanal | rd. 57 km langer Kanal durch Schottland, der
von Falkirk im Osten nach Bowling Harbour im Westen führt und die
Flüsse Forth und Clyde verbindet. In Falkirk bildet das Falkirk Wheel
den Übergang zum Fluß Carron, der nach wenigen Kilometern in
den Forth mündet. Am entgegengesetzten Ende stellt ein Stichkanal,
die 6 km lange Port Dundas oder Glasgow Branch die Verbindung zur Stadt
Glasgow her. Der 1790 nach zweiundzwanzig Jahren Bauzeit eröffnete Kanal wurde seinerzeit für Seeschiffe eingerichtet, die auf diese Weise die Umfahrung von Schottland auf dem Seeweg vermieden. Der Kanal diente darüberhinaus aber auch dem Personenverkehr vor dem Bau einer Eisenbahnlinie. 1963 wurde der Kanal mit seinen 39 Schleusen geschlossen, um den Bau einer Straßenüberführung zu vermeiden. Im Jahr 2000 wurde seine Wiederbelegung im Rahmen des Millenium Projekts beschlossen. Im Rahmen dieses Projekts entstand auch das Falkirk Wheel, ein einmaliges Schiffshebewerk, das nach dem Prinzip des Riesenrads mit einem Durchmesser von 35 m den Höhenunterschied zwischen Kanalbett und Fluß von 24 m überwindet. |
|||
Forth and Clyde Canal | ||||
Canal de la Forth à la Clyde |
no | name | mile |
from
<> to useable length x beam ft (m) |
junctions max. draught |
Main Line | 34.1 |
Falkirk
Wheel <> Bowling Harbour |
River
Carron Port Dundas Branch River Clyde |
|
68ft6
x 19ft9 (20,88 x 6,02) |
6
(1,83) |
|||
Falkirk Wheel | 0.0 |
River
Carron |
||
2 |
Sea Lock | 0.1 |
||
3 |
Carron Cut Lock | 0.3 |
||
4 |
Abbotshaugh Lock | 1.0 |
||
5 |
Bainsford Lock | 1.6 |
||
6 |
Falkirk Lock #1 | 1.9 |
||
7 |
Falkirk Lock #2 | 2.1 |
||
8 |
Falkirk Lock #3 | 2.3 |
||
9 |
Falkirk Lock #4 | 2.4 |
||
10 |
Falkirk Lock #5 | 2.5 |
||
11 |
Falkirk Lock #6 | 2.6 |
||
12 |
Falkirk Lock #7 | 2.7 |
||
13 |
Falkirk Lock #8 | 2.8 |
||
14 |
Falkirk Lock #9 | 2.8 |
||
15 |
Falkirk Lock #10 | 3.0 |
||
16 |
Falkirk Bottom Lock | 3.1 |
||
17 |
Underwood Lock | 7.1 |
||
18 |
Castlecary Lock #1 | 7.6 |
||
19 |
Castlecary Lock #2 | 7.9 |
||
20 |
Wyndford Lock | 8.9 |
||
Stockingfield Junction | 24.6 |
Port Dundas Branch | ||
21 |
Maryhill Top Lock | 25.1 |
||
22 |
Maryhill Lock #2 | 25.2 |
||
23 |
Maryhill Lock #3 | 25.2 |
||
24 |
Maryhill Lock #4 | 25.3 |
||
25 |
Maryhill Bottom Lock | 25.3 |
||
26 |
Temple Lock #1 | 26.0 |
||
27 |
Temple Lock #2 | 26.2 |
||
28 |
Clobberhill Top Lock | 27.4 |
||
29 |
Clobberhill Middle Lock | 27.5 |
||
30 |
Clobberhill Bottom Lock | 27.5 |
||
31 |
Clobberhill Lock #4 | 27.8 |
||
32 |
Clobberhill Lock #5 | 27.8 |
||
33 |
Boghouse Top Lock | 28.5 |
||
34 |
Boghouse Middle Lock | 28.5 |
||
35 |
Boghouse Bottom Lock | 28.6 |
||
36 |
Boghouse Lock #4 | 28.9 |
||
37 |
Dalnottar Lock | 32.8 |
||
38 |
Bowling Lock | 33.8 |
||
39 |
Bowling Basin Sea Lock | 34.0 |
||
Clyde Canal Junction | 34.1 |
River Clyde | ||
Port Dundas Branch | 2.8 |
Stockingfield
Junction <> Port Dundas Basin |
Main Line | |
Stockingfield Junction | 0.0 |
Main Line | ||
1 |
Speirs Wharf Lock | 2.4 |
||
2 |
Craighall Road Lock | 2.6 |
||
Port Dundas Basin | 2.8 |
--end of navigation-- | ||
Jim
Shead's Waterways Information Waterway Gazeteer |