ultramarin marine translations
ultramarin.online
nl     Van 1777 to 1784 gecreeerde verbinding tussen Rendsburg en Holtenau (34 km) als afkorting voor het verkeer van de zeeschepen tussen de Noordzee bij Tönning en de Oostzee bij Holtenau. Tesamen met de rivieren de Eider en de Levensau bedroeg de afstand totaal 180 km. Het verdeelkanaal had richting Oostzee een gemiddeld hoogteverschil van 7,3 m, en richting beneden-Eider bij Rendsburg een hoogteverschil van ca. 6 m, welk hoogteverschil werd overwonnen door de sluizen bij Kluvensiek, Königsförde, Rathmannsdorf, Knoop en Holtenau, waarvan de afmetingen van 35m x 7,8 m bij een diepte van 3,5m het verkeer van schepen tot 260t toestonden. In 1895 werd het Eiderkanaal vervangen door het Nord-Ostsee-Kanal.
de Eiderkanal
Schleswig-Holsteinischer Kanal
Von 1777 bis 1784 eingerichtete Verbindung zwischen Rendsburg und Holtenau (34 km) stellte eine Abkürzung für den Verkehr zwischen der Nordsee bei Tönning  und der Ostsee bei Holtenau für Seeschiffe dar. Unter Einbeziehung der Flüsse Eider und Levensau betrug die Gesamtstrecke 180 km. Der Scheitelkanal, der zur Ostsee einen Höhenunterschied von gemittelt 7,3 m, zur Unteren Eider bei Rendsburg rd. 6 m betrug, wurde durch Schleusen bei Kluvensiek, Königsförde, Rathmannsdorf, Knoop und Holtenau überwunden, deren Abmessungen von 35 m x7,8 m bei einer Tiefe von 3,5 m den Verkehr von Schiffen bis 260t erlaubten. 1895 wurde der Eiderkanal durch den Nord-Ostsee-Kanal ersetzt. 
en   the canal was built in the years 1777 to 1784 to cut short the route between the Baltic Sea and the North Sea. It was replaced by the Kiel canal in 1895.
fr