ultramarin marine translations
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nl Dnjepr-Boegkanaal
Koningskanaal
  een in 1841 voltooid kanaal in het toenmalige Russische gouvernement Grodno, dat de Moechavez (een zijrivier van de Boeg, die in de Weichsel uitmondt) met de Pina (een zijrivier van de Pripet, die zich met de Dnjepr verenigt) verbindt. Het is 80 km lang, 10,63 m breed en 1,5 m diep, dient vooral voor het vervoer van graan en timmerhout naar Warschau (Warszawa), Dantzig (Gdansk) en verkort de afstand Zwarte Zee - Oostzee tot 2614 km.
de Dnjepr-Bug-Kanal 92,8 km langer Kanal in Weißrußland an der Grenze zu Polen; verbindet die Muchawez (rechter Nebenfluß des Westlichen Bug) mit der Pina (linker Nebenfluß des Prpjet). Der Bau des Kanals wurde 1775 begonnen, nach längerer Unterbrechung, 1837 wieder aufgenommen und schließlich 1846 - 1848 beendet. Nach dem 2. Weltkrieg wurde der Kanal, der ein Teil des Ostsee-Schwarzmeer-Wasserwegs bildet (2.614 km) und dessen Bau die Kanalisierung von 202 km anschließender Flußstrecken umfaßt hat, erneuert, die Zahl der Schleusen von 22 auf 10 verringert.
en Dnieper-Bug Canal a canal that links the Pina River (a tributary of the Pripiat; Dnjepr River basin) with the Mukhavets River (a tributary of the Bug; Visla River basin). It measures 196 km long (canalized part of the Pina River, 74 km; interfluvial port of the canal, 58 km; canalized part of the Mukhavets River, 64 km)
Construction of the Dniepr-Bug Canal began in 1775 but was soon abandoned. It was resumed in 1837 and most of the construction was done from 1846 - 1848. With the seizure of Western Byelorussia in 1919 by gentry Poland, the canal was destroyed. After the reunification of Western Byelorussia with the Byelorussian Soviet Republic, it was restored and put into operation. During the Great Patriotic War (1941 - 1945) the canal's hydraulic structures were destroyed. The canal was restored and reconstructed 1945 to 1946.
The Dniepr-Bug Canal is a dead-end canal and has no outlet to the Bug River (there is a nonoverflow dam at the mouth of the Mukhavets River for the backwater); vessels travel as far as the city of Brest.
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