ultramarin marine translations
ultramarin.online
nl binnenwaterwegen van de Verenigde Staten van Amerika   Het net van binnenwaterwegen in de VS, omvat rond 20.000 kilometer merendeels verdeeld over drie samenhangende complexen: het Mississippi-Tennessee systeem, bestaande uit de Mississippi en de Tennessee met hun zijrivieren strekt zich uit over de oostelijke helft van de VS tussen de bergketens in het westen en het oosten van het land. Het sluit aan aan de Intracoastal Waterways, kustkanalen die als een zoom langs de zuid- en de oostkust lopen en door het New York State Canal System met de Grote Meren zijn verbonden. Verder enkele rivieren, zijrivieren en kanalen, die noch aan het een noch het ander systeem zijn aangesloten, zoals de Columbia en de Sacramento aan de westkust en de Pearl River aan de Golfkust.
Hoewel de Grote Meren door hun uitgestrektheid óf door schepen worden bevaren die op zeeschepen lijken (zog. lakers) óf zeeschepen zijn, die via de Saint Lawrence Seaway vanuit de Atlantische Oceaan toegang tot de Grote Meren hebben, tellen zij ook tot de binnenwateren.
Het beheer van de waterwegen valt grotendeels onder de autoriteit van het US Army Corps of Engineers (USACE). Het USACE is verantwoordelijk zowel voor de waterhuishouding (dijken, dammen, hoogwaterweringen) als voor de kunstwerken voor de scheepvaart (192 sluizen op ca. 41 waterwegen) en voor een minimum diepte van de vaargeul van 3 m.

Plannen voor de aanleg van de eerste waterwegen gaan terug tot het einde van de 18de eeuw en de coloniale periode. De uiteindelijke aanleg gebeurde echter in de loop van de 19de eeuw, versneld door de stoomscheepvaart en de industrialisering. De uitbreiding van de spoorwegen in de 2de helft van de 19de en van de auto in de 20ste eeuw leidde ertoe dat men vele werken liet vervallen waardoor rivieren en kanalen onbevaarbaar werden. Een aantal waterwegen werd echter uitgebreid om te voldoen aan de eisen van de duwvaart die in de VS al vroeg het enkel varende schip verdrong.
U.S. Inland Waterways - Google Earth
de US-amerikanische Binnenwasserstraßen
Wasserstraßen in den Vereinigten Staaten von Amerika

Die Binnenwasserstraßen der USA umfassen etwa 20.000 Kilometer. Davon erstreckt sich der größte Teil auf drei Gebiete: Das Mississippi-Tennessee-System reicht über die östliche Hälfte des Landes weit ins Landesinnere; der aus zwei Abschnitten (Atlantik und Golf von Mexiko) bestehende Intracoastal Waterway säumt den größeren Teil der Ostküste und Südküste von Pennsylvania bis zur mexikanischen Grenze und reicht über einige küstennahe Gewässer ebenfalls ins Binnenland hinein; der Hudson im Nordosten, der Columbia im Nordwesten und die in die Bucht von San Francisco mündenden Flüsse Sacramento und San Joaquin im Westen gehören keinem der vorstehenden Netze an und bilden Systeme für sich.
Binnenwasserstraßen im weiteren Sinn bilden auch die Großen Seen an der Grenze zu Kanada, deren Schiffahrt indes nach europäischen Maßstäben eher der Seeschiffahrt zuzurechnen ist.
Etwa die Hälfte der kommerziell befahrbaren Flüsse und Kanäle stehen unter der Obhut des US Army Corps of Engineers. Das USACE ist sowohl für wasserwirtschaftliche Maßnahmen (Dämme, Deiche, Hochwasserschutz) als auch für schiffahrtsbezogene Einrichtungen zuständig, darunter der Bau und die Instandhaltung von 191 Staustufen bzw. Schleusen in 41 Wasserstraßen und die Gewährleistung einer ganzjährige Mindestwassertiefe von 3 Metern (bei einigen Wasserstraßen auch tiefer).
Planung und Bau der Wasserstraßen läßt sich bis ans Ende des 18. Jahrhunderts zurückverfolgen, nimmt aber erst im Lauf des 19. Gestalt an. Zahlreiche Kanäle der ersten Stunde waren indes Treidelwege, die mit der Verbreitung der Motorschiffahrt und dem Ausbau des Eisenbahnnetzes dem Verfall preisgegeben wurden. Zahlreiche einst befahrbare Strecken wurden durch den Bau schleusenloser Stauwerke unbefahrbar.Jene Wasserstraßen, die in Betrieb blieben und zu Beginn und zur Mitte des 20. Jahrhunderts dem Verkehr angepaßt wurden, erhielten Schleusen, die weit über die Dimensionen in Mitteleuropa hinausgehen, was u.a. dem Verhältnis von Länge und Breite zum Tiefgang der Fahrzeuge geschuldet ist. Das kam später der Schubschiffahrt zugute, die in den Vereinigten Staaten sehr früh den Einzelfahrer verdrängt hat. Deshalb findet heute selbst auf Kanälen, die nur noch von der Freizeitschiffahrt genutzt werden, Schleusen von beträchtlicher Größe.
Etwa die Hälfte der heute noch unterhaltenen Schleusen stammt aus der Zeit vor 1950.

 
en United States' inland waterways Of the some 12.500 miles of US inland waterways the greater part belongs to one of the following three (or four) zones: The Mississippi-Tennessee system spans the eastern half of the United States which from Pennsylvania in the Northeast to the Mexican border in the South is lined by the Intracoastal Waterway, while the navigable sections of the Hudson, the Columbia, the Sacramento and the San Joaquin rivers belong to none of these systems. The Great Lakes together with the St. Lawrence River ('Seaway') are a particular case in question. Shared by Canada and the United States they connect to the Mississippi system via the Chicago river.

Freight traffic on the navigable waterways consists (apart from seagoing vessels accessing coastal seaports and service vessels) almost exclusively of convoys of barges pushed by tugs. Depending on the profile of the channel these convoys may involve almost any number of barges, something that is unknown in Central Europe. While the Intracoastal Waterway is also much frequented by small craft of all kinds traffic on the lake, although being looked upon as 'inland navigation' resembles maritime and seagoing transport more than inland transport in a proper sense.

About half of the the commercially used rivers and canals are under the authority of the US Army Corps of Engineers. The USACE is responsible for water management (dams, dykes, flood control) as well as the construction and maintainance of the 41 rivers and canals with their ca. 191 locks and dams and to ensure the respective perennial minimum draft of 3 meters or deeper for commercial transport.

Early planning and construction of artifical waterways and the regulation of rivers on the American continent date back to the end of the 18th century. As the expansion west gained momentum during the 19th century, so did the expansion of the waterway network. Canals then were usually frequented by barges hauled by manpower and horses, rivers by single steam boats. Both soon became obsolete first by the spreading of the railway, later with the emergence of the lorry. As a consequence in the 20th century the future of water transport hung in the balance, locks fell into disrepair, lockless dams were built to generate electricity and blocked many watercourses for good. However and against all odds waterways standing through difficult times were eventually developed, channels deepend and widened, new and greater locks built to meet the requirements of commercial barging. As a result the United States still possesses an extensive system of inland navigation.

 
fr voies navigables des États-Unis    
naam | Name
name | nom
nombre | nome
lengte | Länge
length | longueur
longitud | lunghezza*
van | von
from | de
de | da
naar | nach
to | à
a | a
sluizen | Schleusen
locks | écluses
esclusas | chiuse
 
Alabama River
314
Tombigbee R Coosa R
3
 
Allegheny River
72
Monongahela R/Ohio R East Brady PA
8
 
Apalachicola River
107.8
Chattahoochee R / Flint R GIWW
1
 
Arkansas River
375
Verdigris R / Grand R Arkansas Post Canal
10
 
Atchafalaya River
116.8
Red R GIWW
1
 
Atlantic Intracoastal Waterway
~1192
Florida Keys Chesapeake
~
 
Beauharnois Canal
15
  Saint Lawrence River (Beauharnois, Québec)
2
 
Big Sandy River
15
Prichard Ohio R
--
 
Black River
41.6
Ouachita R Red R
1
 
Black Warrior River
45
Tombigbee R Mobile R
4
 
Calumet River
~13.5
Lake Michigan Calumet-Saganashkee Canal  
1
 
Calumet-Saganashkee Canal
350
Lake Michigan Mississippi R
 ~
 
Cayuga-Seneca Canal
20
Seneca Lake Erie Canal  
4
 
Chambly Canal
12
  Richelieu River
9
 
Champlain Canal
63
Lake Champlain Hudson R 
11
 
Chattahoochee River
155
Columbus GA Apalachicola R / Flint R
2
 
Chesapeake & Delaware Canal
14
Chesapeake Bay Delaware R
--
 
Chicago River
- North Branch
- Main Stem
- South Branch
~2.0
~1.6
~3.9


North Branch/South Branch
Sanitary & Ship Canal

Chicago R - Main Stem
Lake Michigan
Main Stem 

--
1
--
 
Chicago Sanitary Ship Canal
33.9
Chicago R Des Plaines R
2
 
Clinch River
40
Clinton TN Tennessee R 
1
 
Coal River
11
Big Coal/Little Coal Rivers Kanawha R
--
 
Columbia River
325
Snake R Pacific Ocean
4
 
Cumberland River
460.9
Wolf Creek Dam Ohio R
4
 
Delaware River
102.5
Philadelphia PA Delaware Bay / Atlantic Ocean 
--
 
Des Plaines River
3.7
Sanitary & Ship Canal Illinois R
--
 
Detroit River
28
Lake Erie Lake St. Clair 
--
 
Great Dismal Swamp Canal
22
Elizabeth R Albemerle Bay
2
 
Erie Canal
338.8
Hudson River Lake Erie  
35
 
Flint River
28
Bainbridge Apalachicola R / Chattahoochee R
--
 
Green River
149.1
Rochester Dam Ohio R
2
 
Gulf Intracoastal Waterway
~1050
137.5
Brownsville TX
Clearwater FL
Carabelle FL
Fort Myers FL
~
 
Hiwassee River
22
Calhoun TN
Tennessee River
--
 
Hudson River
155
NY State Canal System New York Bay / Atlantic Ocean 
1
 
Illinois River
290.2
Des Plaines R Mississippi R
5
 
Illinois Waterway
336
Lake Michigan Mississippi R
8
 
Industrial Canal
5.5
Mississippi R Mississippi-Gulf Outlet Canal 
1
 
Iroquois Canal
0.3
  Saint Lawrence River
1
 
Kanawha River
90.6
Deepwater Ohio R
3
 
Kaskaskia River
36.2
Fayetteville IL Mississippi R
1
 
Kentucky River
258.6
Middle Fork / North Fork Ohio R
4
 
Lake Champlain
~
   
--
 
Lake Erie
~
   
--
 
Lake Huron
~
   
--
 
Lake Michigan
~
   
--
 
Lake Ontario
~
   
--
 
Lake Superior
~
   
--
 
Little Tennessee River
29
Tallassee TN Tennessee R
--
 
Locust Fork
20
West Jefferson AL
Black Warrior R
--
 
McClellan-Kerr Waterway
448.5
Catoosa Mississippi R
~
 
Minnesota River
14.7
Savage MN Mississippi R
--
 
Mississippi River
1819
Minneapolis / St. Paul Gulf of Mexico
31
 
Mississippi River-Gulf Outlet Canal
76
Industrial Canal Gulf of Mexico
--
 
Missouri River
734.8
Sioux City Mississippi R
--
 
Mobile River
~50
Tombigbee R/Alabama R Mobile Bay / Gulf of Mexico 
--
 
Monongahela River
128.7
Allegheny R Tygart / West Fork
9
 
Mulberry Fork
39
Barney AL Black Warrior R
--
 
New York State Canal System
~
Hudson R Lake Ontario / Lake Erie 
~
 
Ohio River
981
Allegheny R/Monongahela R Mississippi R
19
 
Okeechobee Waterway
154
Atlantic Intracoastal Ww Gulf Intracoastal Ww
2
 
Ottawa River
~100
Rideau Canal Saint Lawrence River
2
 
Ouachita River
351
Camden AR Black R
3
 
Pearl River
- East Pearl River
- West Pearl River

19
58

Stennis Space Center
Bogalusa

GIWW
GIWW

1
3
 
Red River
236
 Shreveport LA Atchafalaya R/Mississippi R
5
 
Richelieu River
77
Lake Champlain Saint Lawrence R
1
 
Rideau Canal
202
Lake Ontario Ottawa R
49
 
Sacramento Deep Water Channel
63
Sacramento CA Sacramento R
1
 
Sacramento River
15
Cache Slough Junction CA San Francisco Bay
--
 
Saint Clair River
40.5
Lake Huron Lake Saint Clair 
--
 
Saint Johns River
~150
Lake Beresford Atlantic Ocean  
--
 
Saint Marys River
74.5
Lake Superior Lake Huron 
1
 
Saint Lawrence River
1128
Lake Ontario Saint Lawrence Bay
7
 
Saint Lawrence Seaway
~
Great Lakes Saint Lawrence Bay 
~
 
San Joaquin River
50
Stockton CA San Francisco Bay
--
 
Snake River
140
Lewiston ID Columbia R
4
 
South Shore Canal
16
Saint Lawrence River
2
 
Saint Croix River
52
Saint Croix Falls Mississippi R
--
 
Tennessee River
652
Holstein R / French R Ohio R
9
 
Tennessee-Tombigbee Waterway
       
Tensaw River
~50
Mobile R Mobile Bay / Gulf of Mexico 
--
 
Welland Canal
26
Lake Erie Lake Ontario  
8
 
White River
255
Newport AR Mississippi R
1
 
Wiley-Dondero Canal
9.2
Saint Lawrence River
2
 
Willamette River
26.5
Willamette Falls Portland OR
--
 
  * mijlen | Meilen
* miles | milles
* millas | miglia