ultramarin marine translations
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nl bajonetsluis   schutsluis met tegenover elkaar verplaatste sluisdeuren. Wanneer de bovenste deur zich aan de rechter zijde (helft) van het kolk bevindt, dan bevindt de benedenste deur zich aan de linker zijde (helft) van het kolk Op die manier ligt het eerste van twee schepen die na elkaar de sluis binnenvaren en in de sluis naast elkaar komen te liggen, steeds direct voor de uitvaart.
de Bajonettschleuse Kammerschleuse mit gegeneinander versetzten Schleusentoren. Wenn sich das Obertor auf der rechten Seite (Hälfte) der Kammer befindet, so befindet sich das Untertor auf der linken Seite (Hälfte). Auf diese Weise liegt stets das erste von zwei Schiffen, die nacheinander in die Schleuse einfahren und in der Schleuse nebeneinander zu liegen kommen, direkt vor der Ausfahrt.
Bajonettschleusen sind eher selten, weil ihr Vorteil, wie unten beschrieben, nur dann ins Gewicht fällt, wenn die Schleusenkammer breiter ist als das Schleusentor.
en bayonet lock chamber lock with asymmetrically arranged gates, i.e. with gates on opposite halves of the chamber; the bajonet combines a short and wide lock chamber with a narrow lock gate. The bajonet lock has enough space for two ships to be locked in one locking, whereas the first ship entering the lock is also the first one leaving. Since its advantage is rather limited, this kind of lock is hard to find.
fr écluse à baïonette  
 
"Deze vorm is gekozen omdat symmetrische kolken het nadeel hebben, dat, zoals uit figuur 10-7 blijkt, het schip, dat het laatst is binnengevaren, het eerst er weer uitvaart, waardoor bij slepen de volgorde der schepen verbroken wordt. Men is er daarom toe overgegaan de sluiskolk de vorm te geven zoals die in figuur 10-8 is getekend en waarbij de schepen in dezelfde volgorde als waarin zij de schutkolk zijn binnengekomen hier weer uitvaren. Het nadeel van deze oplossing ten opzichte van die met een symmetrische kolk is, dat bij de bajonetsluis een schip, dat alleen geschut wordt, toch verhaald moet worden." "Man wählt diese Form, weil symmetrische Schleusen, wie Bild 10-7 zeigt, den Nachteil haben, daß das Schiff, das als letztes in die Kammer einfährt, als erstes ausfährt, wodurch bei Schleppzügen die Aufeinanderfolge der Kähne gestört wird. Deshalb ging man dazu über, der Kammer eine Form zu geben, die es den Schiffen erlaubt, in der Reihenfolge auszufahren, wie sie in die Kammer eingefahren sind. Der Nachteil der Bajonettschleuse gegenüber der symmetrischen Form ist, daß allein schleusende Fahrzeuge doch verholt werden müssen." "This form has been chosen in view of the disadvantage of symmetrical lock chambers with respect to trains: in a symmetrical chamber the ship that enters the chamber last is the first to leave which works against the order of a train. The bayonet chamber allows the first ship to leave first. The disadvantage of the bayonet shape is that a single ship being locked has to be shifted between entrance and exit."
A.A.de Jongh, De Zuid-Willemsvaart en het Kanaal Wessem-Nederweert